|
Ćwiczenia słuchu fonematycznego
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11362 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Dużo dzieci w przedszkolu ma problemy z wyodrębnianiem głosek na początku i na końcu w wyrazach. Opracowałam więc konspekt zajęć terapeutycznych dla dzieci 6- letnich.
KONSPEKT ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat: Ćwiczenia słuchu fonematycznego – wyodrębnianie głosek na początku i na końcu w wyrazach.
1. Odtwarzanie w układzie przestrzennym wystukanego „ rytmu” Cel ćwiczenia – usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej, pamięci, ćwiczenie koncentracji uwagi Dziecko otrzymuje do dyspozycji kilka klocków. Osoba prowadząca ćwiczenia wystukuje określony rytm zasłaniając rękę. Zadaniem dziecka jest ułożenie klocków odpowiednio do tego rytmu. Jeśli dziecko popełnia błąd, powtarzamy stukanie i naprowadzamy dziecko na poprawne wykonanie ćwiczenia. Pomoce: bębenek, klocki.
2. Zabawa w pogodę. Cel ćwiczenia – usprawnianie narządów artykulacyjnych; ćwiczenia ortofoniczne i słownikowe. Na dźwięk „ szuu…” dzieci naśladują wiatr, który szybko wieje (ruchy ramion nad głową). Przez cały czas mówią głośno „ szuuu, szuuu”. Na dźwięk „ plum” – naśladują deszcz podskakując, w momencie opadania mówią „ plusk”. Na dźwięk „ lalala” – dzieci kręcą się wokół własnej osi z ramionami w bok; powoli kucają, kręcąc się. Przez cały czas mówią „ lalala”.
3. Rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski. Cel ćwiczenia – usprawnianie analizatora słuchowego i wzrokowego Całe obrazki z jednego kompletu rozdajemy dzieciom, które kładą je przed sobą tak, aby ilustracje były widoczne. Osoba prowadząca ćwiczenia pozostawia do swojej dyspozycji drugi komplet obrazków. Nie pokazując obrazka wypowiada odpowiednią głoskę. Każde z dzieci sprawdza, czy ma obrazek, którego nazwa rozpoczyna się od podanej głoski. Dziecko, które rozpozna właściwy obrazek, otrzymuje drugi do pary. Pomoce: dwa komplety obrazków.
4. Ćwiczenie relaksujące rzucanie do celu. Cel ćwiczenia – ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej Każde dziecko stara się trafić woreczkiem do kosza. Pomoce: woreczki, kosz.
5. Wydzielanie ostatniej głoski z nazwy obrazka. Cel ćwiczenia – usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej Osoba prowadząca mówi nazwę przedstawionego na obrazku przedmiotu. Dziecko, które ma dany obrazek, podaje ostatnią głoskę nazwy i otrzymuje drugi do pary. Pomoce: dwa komplety obrazków
6. Modelowanie w plastelinie „ Deszczowe okienko” Cel ćwiczenia – usprawnianie końców palców; ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej Na kartoniku dzieci przylepiają wykonane przez siebie okienka, kropelki deszczu (kuleczki), strużki deszczu (wałeczki), kwiatki doniczkowe. Pomoce: kartoniki, plastelina, podkładki do lepienia.
7. Podsumowanie zajęcia. Cel ćwiczenia – ćwiczenie pamięci, rozwijanie myślenia Dzieci przypominają, co robiły na zajęciach. Co im się najbardziej podobało itp.
Opracowała: mgr Joanna Roszkowska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|